Je ideální čas na důkladnou údržbu vašeho vozidla, včetně výměny oleje a filtru v automatické převodovce. Předejděte problémům a zajistěte si plynulou jízdu i v náročných podmínkách!
Mnoho řidičů – a bohužel i část mechaniků – stále věří, že olej v automatické převodovce není třeba měnit. Tento rozšířený mýtus o „doživotní náplni“ však může vést k vážnému poškození převodovky a velmi nákladné opravě.
Ve skutečnosti žádný výrobce automobilů nezaručuje, že olej v převodovce vydrží po celou dobu životnosti vozidla. Výraz „doživotní náplň“ většinou znamená životnost převodovky podle záruky výrobce, nikoliv reálný provoz auta na deset i více let.
➡️ To vše vede k horšímu řazení, prokluzům a postupnému opotřebení vnitřních součástí převodovky.
Pravidelný servis automatické převodovky není jen o výměně starého oleje za nový. Kvalitní servisní úkon zahrnuje i výměnu olejového filtru, který zachycuje nečistoty a zbytky třecích materiálů. Dále je nutné zkontrolovat vanu převodovky, magnety a hlavně provést proplach systému – pokud to konstrukce dovolí. U některých typů převodovek je vhodné také provést adaptaci řídicí jednotky, aby převodovka správně reagovala na nový, čistý olej. Celý proces vyžaduje odborné vybavení a dodržení přesného postupu – jen tak je možné zajistit plynulý chod a dlouhou životnost převodovky.
Při výměně oleje v automatické převodovce používáme profesionální plničku SPIN ATF 5000 S-Drive, která umožňuje efektivní proplach celého systému. Oproti běžné výměně, kde se vymění jen část oleje, dokáže tato technologie postupně nahradit až 95–100 % staré náplně. Během procesu plnička současně odsává starý olej a doplňuje nový, aniž by došlo k zavzdušnění systému. Výsledkem je čistý, čerstvý olej v celé převodovce, včetně měniče točivého momentu, ventilového bloku a chladiče. Tento šetrný, ale důkladný způsob výměny pomáhá obnovit plynulost řazení, snižuje opotřebení a významně prodlužuje životnost celé převodovky.
Obvyklý doporučený interval výměny je každých 60 000 km, ale záleží na typu převodovky i stylu jízdy:
Provozní podmínky | Doporučený interval |
---|---|
Normální dálniční provoz | 60 000 km |
Městský provoz, časté stání | 40–50 000 km |
Tažení přívěsu, těžké zatížení | 30–40 000 km |
❌ Převodovka začne trhat nebo prokluzovat
❌ Může dojít ke spálení lamel nebo ztrátě tlaku
❌ V extrémním případě dojde k úplnému selhání převodovky
Oprava nebo výměna automatické převodovky pak může stát desítky až stovky tisíc korun.
Pravidelný servis automatické převodovky není jen o výměně starého oleje za nový. Kvalitní servisní úkon zahrnuje i výměnu olejového filtru, který zachycuje nečistoty a zbytky třecích materiálů. Dále je nutné zkontrolovat vanu převodovky, magnety a hlavně provést proplach systému – pokud to konstrukce dovolí. U některých typů převodovek je vhodné také provést adaptaci řídicí jednotky, aby převodovka správně reagovala na nový, čistý olej. Celý proces vyžaduje odborné vybavení a dodržení přesného postupu – jen tak je možné zajistit plynulý chod a dlouhou životnost převodovky.